Struikelblok nummer 1 bij de zoektocht voor een goed werkende betrouwbare website.
We kunnen het met overtuiging zeggen: “In Nederland is het slecht gesteld met hostingbedrijven, maar in de ons omringende landen nog slechter”. Een gemiddelde klant is hierin vaak volledig afhankelijk van een betrouwbare webbouwer.
In onze praktijk komen wij de gekste dingen tegen op dit gebied, zelfs bij grote, bekende, ‘gerenommeerde’ namen. Zowel bij deze hele grote als hele kleine hostingbedrijven komen we schokkende zaken tegen. We zetten er een aantal op een rijtje:
- verouderde serveromgevingen, vooral in shared-omgevingen
- bedrijven moeten juist voorop lopen in techniek want die gaat enorm snel vooruit. Vaak is dat niet het geval
- geen goed PhP-server-inrichtingen voor de meest gebruikte CMS systemen
- slechte support; telefonisch niet bereikbaar, lange wachttijden, of zelfs betaalde support
- wij zien vaak agressieve houdingen van provider m.b.t. betalingen van hosting en/of domeinregistraties. Op de 31e dag (of zelfs na 14 dgn al) een website sluiten of meteen dreigen met deurwaarders, komt heel vaak voor
- uitgeklede cPanel en DirectAdmin omgevingen waarmee veel functies niet bereikbaar zijn voor ontwikkelaars
- goedkoop is absoluut duurkoop. Je kunt en mag van 1 euro hosting niks verwachten
- gemiddeld gezien vraagt men veel te veel voor hosting of domeinnaamregistratie
- veel providers maken weg-verhuizingen heeeeeel erg moeilijk. In onze optiek met opzet. Soms moet je hemel en aarde bewegen om een domein ergens anders naartoe te verhuizen. Terwijl dit terstond en transparant gebeuren moet
- er is geen overkoepelend toezicht op hosting providers, dus als je klachten hebt, kun je daar nergens mee naartoe. SIDN wil wel eens helpen, maar ook die kunnen niet altijd iets betekenen
- providers maken veelal ‘gebruik’ van de onwetendheid van klanten
- U kunt beter kiezen voor een goed middelgrote provider dan voor de hosting-reuzen
Al met al is het een zeer technisch verhaal. Velen weten niet hoe hosting werkt, waar men moet zijn, welke logins je nodig hebt, waar je support moet halen en wat je moet doen als iets mis gaat met je mailboxen of website. Meer dan 90% van de website-eigenaren ontbreekt het aan kennis om dit zelf te doen.
Klinkt allemaal erg negatief en voor een deel is dat ook zo. U als klant bent geheel afhankelijk van bedrijven die u wel willen helpen en dat vanuit dienstbaarheid doen, in plaats van uit commerciële belangen alleen.
Gelukkig is er ook goed en positief nieuws. Er zijn heel veel goede providers, u kunt maar beter kritisch zijn en blijven. Wij geven u graag advies en dan is het onbelangrijk of u bij ons gaat hosten of elders.
SIDN is zeer betrouwbaar als bekend domeinenbedrijf dat als overkoepelend orgaan gezien mag worden. Internet in Nederland is het beste dat je kunt hebben. Nu de providers nog en u kunt echt achterover leunen. Webtool4all helpt en informeert u er graag verder over.
Zulke mechanismen vind je ook terug bij de hausse aan SEO bedrijven die mega veel geld berekenen voor iets dat u ook met enige begeleiding zelf kunt doen. Maar dat is een hoofdstuk apart.
Wilt u advies over hosting ? Bel 06-11888058 of mail support(at)webtool4all.nl ons.